Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 24 maj 2022

1998 Krug Vintage

(45 % chardonnay, 36 % pinot noir, 19 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Krug kallar Krug 1998 för en hyllning till chardonnay. Man var särskilt förtjust i chardonnaydruvorna detta år och det här är också endast den andra årgångskrugen någonsin, efter 1981, där chardonnay dominerar i druvblandningen. Det skulle förvisso upprepa sig i flera av de följande årgångarna (2000, 2002 och 2004), men när 98:an gjordes var det alltså nästan en unik företeelse.

 

När Krug 1998 släpptes till försäljning hade man inte hunnit introducera Krug-ID, som ju avslöjar bland annat druvblandning och degorgeringsdatum, utan man fick leta efter V-koden på korken för att kunna luska ut när flaskan degorgerades. Jag fick dessvärre ingen möjlighet att titta på korken den här gången, men de övriga flaskor av Krug 1998 jag stött på har samtliga degorgerats under 2007.

 

Det här är tråkigt nog en svag flaska. Den är trots allt, rent objektivt, en mycket bra champagne, men inte i närheten av min tidigare, fullständigt fantastiska, upplevelse av Krug 1998.

 

Doft: Utvecklad, komplex, nötig och lätt rökig doft med tydlig Krugparfym och rostade toner. Inslag av hasselnötter, bokna äpplen, gula plommon, gul persika, torkade fikon, lakrits och citron.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och relativt lätt smak som domineras av mogna äpplen och grillad citron. Lite brådmogen. Hög syra.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2018-2030

 

Mina tidigare intryck av Krug 1998 (med länk till inlägget):

2014-10-05: 93

 


 

Istället för Krug-ID – plattityder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar