Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 26 maj 2022

1995 Krug Vintage

(48 % pinot noir, 35 % chardonnay, 17 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Krug 1995 fullbordar den fjärde flighten vid den ambitiösa Krugprovningen.

 

Duellen mellan 1995 och 1996 i Champagne är alltid oerhört intressant, även om min erfarenhet är att den senare årgången är bäst i de flesta fall. Så även idag, för även om 95:an är fantastisk når den inte upp till samma nivå som den fabulösa 96:an i glaset bredvid.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och nötig. Inslag av mogna äpplen, hasselnötter, smör, ingefära och apelsinmarmelad.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr. Mogna äpplen samsas med apelsin och hasselnötter. Fantastisk struktur med hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2013-2033

 


 

Mina tidigare intryck av Krug 1995 (med länk till respektive inlägg):

2013-10-28: 94

2015-10-18: 92(+)

2016-10-26: 92

 

Den fjärde flighten vid dagens provning:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar