Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 maj 2022

1988 Krug Vintage

(50 % pinot noir, 32 % chardonnay, 18 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Trilogin blir inte komplett utan Krug 88, detta legendariska vin! Det är verkligen en fantastisk champagne, men det här är dessvärre en relativt svag flaska.

 

Doft: Utvecklad, parfymerad och något kryddig doft med inslag av apelsin, vita blommor, hasselnötter, lite dill, en aning kaffe, rostat bröd och bokna äpplen.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och torr smak av citron, gröna äpplen och apelsinmarmelad. Mycket hög syra och mycket lång eftersmak. Den känns elegant i jämförelse med 1989 och 1990 i glasen bredvid, som båda ger ett mer kraftfullt intryck.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2010-2030

 

Mina tidigare intryck av Krug 1988 (med länk till inlägget):

2014-12-31: 96

 

Det är en fantastisk upplevelse att få dricka trilogin Krug 1988, 1989 och 1990 sida vid sida. Idag underpresterar dessvärre alla tre, men på en mycket hög nivå. Min klara favorit i trion på dagens provning är 1990.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar