Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 5 april 2022

Egly-Ouriet Brut Tradition (2009-bas)

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

12 november 2021 (hemma)

 


Egly-Ouriets Brut Tradition är traditionellt en blandning av 50 % vin från den senaste skörden och 50 % reservvin från de tre tidigare årgångarna. Druvorna kommer från odlingar i Ambonnay (till största delen), Bouzy och Verzenay. Ungefär hälften av vinet är fatjäst och hälften i ståltank. Den här utgåvan har 2009-bas och flaskan blev degorgerad i juli 2014 efter 48 månaders lagring på jästfällningen. Dosagen ligger gissningsvis i spannet 3-4 g/l. Jag köpte den här flaskan vid ett besök hos Egly i Ambonnay hösten 2014. Aktuell utgåva idag har 2016-bas.

 


 

Det här är en mycket bra champagne.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, lite jordig och något kryddig. Inslag av röda äpplen, mogna röda bär och hasselnötter.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, nötig och torr. Gula äpplen, lime, bröddeg, hasselnötter och en aning filmjölk. Senare även hallon. Fin intensitet, hög syra och bra längd. Jag hittar lite limeskal i eftersmaken.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (länk till inlägget):

2013-07-18: 82

 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar