Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 14 april 2022

2014 Ullens – Domaine de Marzilly Millésime

(100 % chardonnay)

 

20 november 2021 (hemma)

 


 

Det står förvisso ”élaboré par SAS Domaine de Marzilly” på flaskan, men enligt uppgift (som man bland annat hittar här) är det här inte någon champagne som paret Ullens själva producerat. Det handlar, liksom för Millésime 2010, istället om flaskor som man köpte från sina grannar i hembyn Hermonville, men druvorna som champagnerna är gjorda av kommer från marker som Ullens arbetar med idag. Syftet med förfarandet var – utöver att få ut fler champagner snabbare på marknaden får man förmoda – att se hur vinerna skulle utvecklas och att öka förståelsen för den lokala terroiren.

 

Den totala upplagan av Millésime 2014 uppgick till 900 flaskor. Den här blev degorgerad i augusti 2020 utan dosage.

 

Det här är ungt! Det märks att det är en välgjord champagne, men avsaknaden av dosage gör att den förmodligen charmar få i dagsläget. Flaskan dricks över två dagar. Den är väldigt diskret och oförlöst till en början, men öppnar upp sig litegrann vid slutet av andra glaset. Dag två har det hunnit hända lite mer, men det initiala intrycket kvarstår. Det här är en ung champagne.

 

Doft: Till en början ung och diskret. Det är en något fruktig och något kryddig doft med lätt laktiska toner. Päron och ett par gröna äpplen får efter hand sällskap av steniga mineraler, lite filmjölk, lakrits och kex. Dag två känns den något mer tillgänglig och då dyker det även upp inslag av ingefära.

 

Smak: Syrlig, mycket torr och aningen fruktig. Eller, med andra ord, naturlig, elegant och oförlöst. Till en början är det mest citron och omogna äpplen. På andra dagen har de gröna äpplena mognat en aning och dessutom fått sällskap av några körsbär.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2027-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar