Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 17 april 2022

2014 Bollinger La Grande Année

(61 % pinot noir, 39 % chardonnay)

 

21 mars 2022 (Grand Hotel Saltsjöbaden)

 


 

Den 28 mars släpptes den nya årgången av La Grande Année på Systembolaget. En vecka tidigare fick jag möjlighet att prova den i samband med en masterclass med Denis Bunner, vice källarmästare på Bollinger, och en efterföljande middag.

 

Det här är en förhållandevis elegant årgång av La Grande Année, som än så länge inte känns särskilt hustypisk. Den är mycket bra och klart drickvänlig redan idag, men bör självklart lagras för maximal utdelning!

 

La Grande Année är i vanlig ordning fatjäst, i fat av varierande ålder men i genomsnitt ca 20 år gamla. Druvorna kommer från nitton olika byar, där pinot noiren främst kommer från Aÿ och Verzenay medan merparten av chardonnaydruvorna kommer från Chouilly och Oiry. Efter buteljering vilar vinet på sin jästfällning i flaskor förslutna med kork. Den här flaskan blev degorgerad (för hand) i juli 2021 med en dosage på 8 g/l. Bollinger själva tycker att dosagen är måttlig, vilket är sant framförallt ur ett historiskt perspektiv. Min tolkning är att man behåller den, utifrån dagens kontext, relativt halvhöga nivån för att bevara den klassiska stilen. Trenden de senaste decennierna har ju annars varit att använda sig av allt mindre dosage och exempelvis i Bollinger Special Cuvée, husets standardcuvée, är man nu nere på en nivå kring 7 g/l. Med det sagt funkar det uppenbarligen väldigt bra med 8 gram i La Grande Année och för den som suktar efter mindre sockertillsats brukar det ju dyka upp en R.D. några år senare!

 

Doft: Hav, gröna äpplen, persika, vanilj, kanderade äpplen och mogen citron. Efter hand dyker det även upp tydliga inslag av ostronskal.

 

Smak: Elegant, frisk, något fruktig och torr smak med tydlig sälta. Röda äpplen, plommon och citrus.

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2035

 

 


 

Dagen inleddes alltså med en masterclass där vi först fick prova tre glas med vin clair, det vill säga stilla vin som ännu inte blivit champagne, från den senaste skörden. Det var samma vin i alla tre glasen, gjort på pinot noir från Aÿ och skörden 2021, men som hade förvarats i fat av olika ålder. Vår uppgift var att komma fram till vilket glas som kom från det yngsta respektive det äldsta fatet.

 


 

Det var verkligen slående vilken skillnad det var mellan de tre! I det första glaset var det tydligt fruktiga toner med jäst, bröd, Fruktsoda/Sprite och till slut även tallbarr i doften. Den likaledes fruktiga smaken dominerades av äpplen och päron. Det här var faktiskt ett fantastiskt vin och jag hade inte tackat nej till att ha det som stilla husvin här hemma! Glas två hade mycket av det samma, men i något diskretare former. Det sista glaset bjöd på lite ”dovare” toner, men samtidigt en härlig komplexitet. Här var smaken tydligt torr. Det visade sig, inte helt oväntat, att glasen stod i ordning från yngst till äldst. Åldern på de olika faten visade sig vara 4 respektive 25 och hela 50 år. Vinet i det tredje glaset hade dessutom förvarats i en så kallad pipe (410 liter) medan de båda övriga var traditionella 228-liters bourgognefat. Ekfat är som bekant en central del i Bollingers vinmakande. Man har en egen tunnbindare och sammanlagt har man mer än 4000 (!) fat av varierande ålder.

 


 

Därefter fick vi in två glas som åter igen hade samma vin, men den här gången var det pinot noir från Verzenay och 2019. Här var vår uppgift att komma fram till vad det var som trots allt skiljde dem åt. I det första glaset hittade jag något reduktiva toner i doften medan den fruktiga och torra smaken bjöd på toner av hallon och röda äpplen. I det andra glaset var doften fruktig och kryddig med inslag av kanel, äppelkaka och hallon. Det första vinet var lagrat i ståltank och det andra på fat, för övrigt samma typ av 50-årig tunna som ovan.

 

Slutligen fick vi prova La Grande Année 2014 mot den föregående årgången 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar