Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 9 april 2022

2014 Benoît Dinvaut Millésime

(70 % pinot meunier, 30 % chardonnay)

 

17 november 2021 (hemma)

 


 

Det här är Benoîts Dinvauts ”vanliga” årgångschampagne från 2014, som utmärker sig med att ha en försvarlig andel chardonnay i druvblandningen. För övrigt jäst och lagrad på ekfat i tio månader. Flaskan blev degorgerad i september 2019 med en dosage på ynka 0,6 g/l.

 

Det här är ännu en mycket trevlig champagne från denna producent.

 

Doft: Parfymerad, fruktig, något kryddig och fint oxiderad. Inslag av kompost, mogna äpplen, röda vinbär och hallon. Senare även mandlar.

 

Smak: Syrlig, något fruktig och mycket torr smak med viss sälta. Elegant, relativt lätt och oförlöst. Röda vinbär, hallon och citron får senare sällskap av persika.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar