Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 30 mars 2022

Philippe Glavier Ratafia Champenois

(100 % chardonnay)

 

5 november 2021 (hemma)

 


 

Philippe och Véronique Glavier (länk till hemsida) håller till i Cramant. De kommer båda från vinodlande familjer – Philippe utgör den tredje generationen och hans fru den trettonde – och inledde sin gemensamma verksamhet 1995. Till en början använde de sig av Véroniques familjs lokaler, men efter några år fick de möjlighet att investera i egna utrymmen med egen press och källare, ovan jord. De har tillgång till knappt fem hektar odlingar belägna i Cramant, Avize, Oger och Le Mesnil-sur-Oger – idel ädel grand cru med andra ord. Sortimentet består av tio champagner och denna ratafia.

 

Efter kontakt med Véronique Glavier kan jag tillägga att ratafian alltid görs på druvor från en enda årgång, i det här fallet 2016, och att den får tre års lagring på ekfat innan den buteljeras. De gjorde ingen ratafia 2017 och nästa som kommer att släppas är baserad på druvor från 2018.

 

Det här är en fantastisk ratafia i en väldigt elegant flaska! Jag dricker den vid totalt nio tillfällen under en period av sexton dagar. Den är som allra bäst mellan dag sju och nio, men presterar bra från start och håller ihop fint ända till sista dagen.

 


 

Doft: Sötfruktig doft som initialt bjuder på inslag av havtorn, brioche, smör, marsipan och citrus. Dag två dyker det även upp toner av krita, honung och nötter. Från och med sjätte dagen hittar jag tydliga stänk av krut.

 

Smak: Frisk, fruktig och söt smak med en balanserande syra. Förhållandevis elegant. Initialt finns det en tydlig alkoholhetta. Den senare dämpas dock redan till dag två och är nästan borta dag tre. Initialt är det citron, vit persika, söta körsbär och en lätt bitter ton av körsbärsbärskärnor som dominerar. Dag två kommer honungen. Från om med tredje dagen mildras alltså alkoholhettan markant och den känns klart mer harmonisk. Dag sex förbättras intensiteten och den vita persikan har nu blivit röd och mogen. På den sjunde dagen lyfter den ett snäpp till och känns ännu mer harmonisk. Denna känsla bibehålls till om med dag nio då det även dyker upp stråk av marsipan. Från och med tionde dagen börjar den tappa en aning, även om den fortsätter prestera väldigt bra (bättre än första dagen). Dag sexton kommer russinen.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: Nu (men känn ingen brådska)

 


 Tillägg 2022-04-02: Uppdatering med information om årgång och lagring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar