Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 29 mars 2022

Grand Siècle No. 22

(55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

 

30 oktober 2021 (hemma)

 


 

Den här utgåvan av Laurent-Perriers prestigechampagne Grand Siècle är baserad på årgångarna 2004 (55 %), 2002 (30 %) och 1999 (15 %), vilket innebär att det är den 22:a iterationen sedan start. Den var för övrigt försedd med en föredömligt lång kork! Jag köpte flaskan på Systembolaget i september 2015.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne med riktigt härlig doft!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, brödig, parfymerad och något kryddig doft med efter hand rostade toner. Inslag av mogna gula äpplen, citron, hasselnötter, mandlar, smör, croissant och knäck.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med påtaglig sälta. Gula äpplen, initialt med tydlig skalbeska, samsas med toner av krita, citrus och hasselnötter. Påtaglig syra och skaplig längd. Jag sparar hälften av flaskan till dagen efter och då dyker det även upp mandelmassa i smaken.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

Mina intryck av andra utgåvor av Grand Siècle:

No. 21: 89 (2015-12-12)

No. 24: 88 (2021-10-29)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar