Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 mars 2022

Chartogne-Taillet Saint-Thierry #16

(90 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

 

14 oktober 2021 (hemma)

 


 

Saint-Thierry är en förhållandevis ny cuvée från Alexandre Chartogne och det här är, så vitt jag förstår det, den andra utgåvan som släpps och alltså inte den sextonde, som etiketten på sätt och vis antyder. #16 ska istället tolkas som att den är baserad på skörden 2016. Den är fatjäst och gjord på 90 % chardonnay och 10 % meunier från vingårdsläget Le Grands Champs i Saint-Thierry (Massif de Saint-Thierry, Montagne de Reims). Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2020 med låg dosage. Jag har sett en senare degorgering från januari 2021 där dosagen anges till ca 3 g/l, men på den här flaskan står det rätt och slätt extra brut.

 

Det här är en mycket bra champagne! Ung, men redan väldigt tillgänglig. Den dricks över två dagar och håller ihop väl.

 

Doft: Fruktig och något utvecklad. Inslag av citrus, vit persika, vanilj, krita och smör. Det är tydliga toner av stor chardonnay samtidigt som tiondelen meunier är tillräcklig för att det till slut även ska dyka upp en ton av blåbär.

 

Smak: Elegant, fruktig, syrlig, torr och något utvecklad. Gula äpplen, krita, nektarin och en aning citrusskal. Fin intensitet, påtaglig syra och bra längd.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar