Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 14 februari 2022

Cattier Clos du Moulin (1993/1995/1996)

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Det är 1996-provning, men det som serveras i det andra glaset i den fjärde flighten är faktiskt ingen ren årgångschampagne – även om det finns en tydlig koppling till dagens tema.

 

Clos du Moulin från Cattier bygger alltid på vin från tre årgångar och i den här utgåvan handlar det om 1993, 1995 och 1996. Druvorna till blandningen kommer från den 2,2 hektar stora muromgärdade vingården Clos du Moulin i Chigny-les-Roses i den norra delen av Montagne de Reims. Familjen Cattier köpte den här vingården 1950.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne som känns perfekt utvecklad idag!

 

Doft: Utvecklad och fruktig. Inslag av mango, aprikos, russin och apelsinmarmelad.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med apelsinmarmelad som bärande element. Fin intensitet, hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2012-2022

 

Mina tidigare intryck av Clos du Moulin (länkar till resp inlägg):

2015-04-11: 84(+)

2017-11-05: 87

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar