Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 februari 2022

1996 Dom Ruinart

(100 % chardonnay)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Slaget om 96:orna fortsätter och det första glaset i den fjärde flighten innehåller en bekant champagne. Det här är fjärde gången jag dricker den här årgången av Dom Ruinart och nu är det dessvärre dags att konstatera det som jag fruktade när jag provade den senast: den var som bäst som ung och nysläppt runt 2013 – även om det inte alls fanns anledning att tro det då – och har därefter mer eller mindre befunnit sig på ett sluttande plan. Dom Ruinart 1996 är därmed ett alldeles ypperligt exempel på en champagne från årgången där frukten aldrig fick en chans att matcha den höga syran. ”Perfekt att njuta idag”, tycker någon som är med på provningen. Möjligen är det en diplomatisk omskrivning av att det inte finns någon potential kvar…

 

Doft: Utvecklad och något fruktig. Inslag av gula äpplen, plast, kinin och lemoncurd.

 

Smak: Frisk, något fruktig (jo, den finns ju trots allt där i bakgrunden), torr och relativt lätt smak som domineras av syrliga äpplen och grapefrukt. Den mycket höga syran gör den obalanserad och allmänt stökig.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2013-2015

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (länkar till resp inlägg):

2013-11-29: 91

2016-03-31: 90

2019-12-31: 89

 

Mina intryck av andra årgångar (länkar till resp inlägg):

1988: 97 (2013-01-11)

1993: 89 (2017-06-05)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar