Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 12 februari 2022

1996 de Venoge Louis XV

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Det fjärde glaset i den tredje flighten och här återser vi prestigechampagnen från de Venoge som vi även stötte på i den andra flighten.

 

Den här flaskan blev degorgerad 2018 med en dosage på 6 g/l. Som relativt nydegorgerad är den betydligt fräschare än den originaldegorgerade flaskan från föregående flight. Den känns dock lite stum och hade sannolikt mått bra av mer luft eller längre lagring. Den är under alla omständigheter inte i närheten av den flaska jag drack 2015.

 


 

Doft: Diskret doft av krita, äpplen och citronskal.

 

Smak: Elegant, frisk, något fruktig, torr och något utvecklad smak som domineras av citrus. Efter hand dyker det även upp några äpplen.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2022-2027

 

Mina tidigare intryck av Louis XV 1996:

2015-02-21: 90

2021-10-09: 87

 

Jag har även druckit årgång 1995 av Louis XV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar