Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 9 februari 2022

1996 Clos des Goisses

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Det femte och sista glaset i den andra flighten imponerar inte. Rent objektivt är det en mycket bra champagne, men den är inte i närheten av hur en utvecklad Clos des Goisses brukar prestera. Just Clos des Goisses 1996 är en champagne jag druckit flera gånger tidigare, men jag har aldrig upplevt den så här svag. Charles Philipponnat, som är med på provningen, är inte heller förtjust.

 

Det här är en tidigt degorgerad flaska (april 2006) och jag har tidigare noterat en kvalitetsskillnad mellan flaskor med olika degorgeringsdatum, där den äldre degorgeringen presterat sämre. Rent generellt är Clos des Goisses en champagne som kan och i många fall bör lagras riktigt länge, men 96:an verkar uppenbarligen vara en årgång som inte är lika långlivad.

 


 

Doft: Tydligt mogen och oxiderad doft med inslag av bokna äpplen, hasselnötter, fat och torkad frukt.

 

Smak: Mogen, syrlig, fruktig och torr smak av mogen citrus och mjölkchoklad. Något endimensionell.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2014-2019 (den här degorgeringen)

 

Den andra flighten vid den stora 1996-provningen:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar