Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 15 februari 2022

1996 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire

(100 % pinot noir)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Det sista glaset i den fjärde flighten i den stora 1996-provningen innehåller en speciell champagne. Billecart-Salmons vingårdschampagne Le Clos Saint-Hilaire producerades för första gången 1995 (som jag skrev om här) och det här är följaktligen den andra årgången som gjordes. Druvorna till champagnen kommer från en liten vingård som ursprungligen var en parkliknande del av familjen Billecarts trädgård. 1964 planterade man pinot noir här och den lilla odlingen sköts minutiöst. Man tillämpar ett biodynamiskt arbetssätt, beskär rankorna kraftigt (vilket leder till färre klasar, men mer koncentrerade druvor) och på senare tid har man ersatt traktorn med en häst. Champagnen får sin första jäsning på ekfat och därefter lång lagring på jästfällningen innan den degorgeras med låg eller ingen dosage. Den här årgången ska vara gjord utan dosage. Produktionen varierar mellan mycket låg och låg och det här året blev det 6500 flaskor. Den här blev enligt uppgift degorgerad i mars 2006.

 


 

Det här är en härlig champagne som är klart mer utvecklad idag än när jag drack den 2019. Betyget är möjligen något generöst.

 

Doft: Utvecklad, kryddig och fruktig doft med rostade toner. Inslag av jäst, gröna äpplen, sten, vitpeppar, hasselnötter, honung och gräddkola.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr. Blandade äpplen får sällskap av citron, mandlar och päron.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2019-12-23: 89(+)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar