Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 januari 2022

2011 Marie-Courtin Indulgence

(100 % pinot noir)

 

1 oktober 2021 (hemma)

 


 

Det här är tredje gången jag dricker den här årgången av Indulgence och även om det är en trevlig roséchampagne är det långt ifrån det bästa vin som Dominique Moreau skapat. Det är så klart naturligt att skylla på (den generellt dåliga) årgången, men när jag träffade Dominique i april 2016 – och diskuterade bland annat just denna champagne – hävdade hon att 2011 var en mycket bra och framförallt problemfri årgång för henne.

 

Indulgence görs med hjälp av maceration. I likhet med Moreaus övriga produktion är den baserad på biodynamiskt odlade druvor från en årgång och en vingård samt ofiltrerad och gjord utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i april 2015.

 

Doft: Utvecklad, bärig och något parfymerad. Inslag av rosor, krita, lime, persika samt jordgubbar och hallon (men snarare koncentrerad saft/syrup är riktiga bär).

 

Smak: Utvecklad, bärig, frisk och mycket torr. En cocktail av eleganta röda bär samsas med citrus och lite persika. Inte lika komplex som doften.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2016-04-30: 83(+)

2018-08-09: 84

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar