Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 januari 2022

2006 Janisson Baradon Conges

(100 % pinot meunier)

 

22 september 2021 (hemma)

 


 

Conges är en av Janisson Baradons vingårdschampagner och det här är den första årgången som producerades. Den är gjord på pinot meunier från gamla stockar i vingården Chemin des Conges i Épernay. Tidigt släppta flaskor av den här champagnen kallades faktiskt för Chemin des Conges, men man valde att korta ned namnet till denna senare release. Huruvida min flaska även är senare degorgerad än de tidigt släppta vet jag dessvärre inte. Janisson Baradon är över huvud taget dåliga på att ange såväl degorgeringsdatum som dosage för sina champagner. När det gäller det sistnämnda gissar jag att den är extra brut, även om det står brut på baksidan. Jag köpte den vid ett besök i producentens butik på Place de la République i Épernay i oktober 2014.

 

Det här är en mycket bra champagne, som dessutom är utrustad med en föredömligt lång kork!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, bärig, parfymerad och komplex. Inslag av smör, mogna röda äpplen, björnbär, mogna körsbär, vetebröd och mjölkchoklad.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och torr smak med tydlig sälta. En kombination av citron, äpplen och björnbär. Härlig koncentration och mycket bra balans. Lång eftersmak med massor av gröna äpplen.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar