Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 5 januari 2022

2006 Besserat de Bellefon Cuvée des Moines Millésime

(57 % chardonnay, 33 % pinot noir, 10 % pinot meunier)

 

1 september 2021 (hemma)

 


 

Besserat de Bellefon (länk till hemsida) är en klassisk champagneproducent, men det här är faktiskt första gången jag dricker något från dem. Huset ingår numera i koncernen Lanson-BCC och har sitt säte i Épernay, men fanns från början i Aÿ. Det grundades 1843 av Edmond Besserat och fick sitt nuvarande namn 77 år senare när hans barnbarn, som för övrigt också hette Edmond Besserat, gifte sig med Yvonne Méric de Bellefon. I början av 90-talet köptes Besserat de Bellefon av Marne & Champagne som i sin tur köptes upp av Boizel Chanoine Champagne 2006 och som sedermera, efter nya affärer, bytt namn till Lanson-BCC.

 

För ett par år sedan uppdaterade Besserat de Bellefon, eller BB som de själva föredrar att kalla sig för, sin grafiska profil och hela sitt champagnesortiment. Det består numera av nio champagner uppdelade i fyra olika linjer/segment. Standardcuvéen kallas för Bleu Brut och den mest ambitiösa trion utgörs av Cuvée BB 1843, Cuvée Brigitte Bardot (som ju passande nog har samma initialer) och ”det femte elementet” Triple B. Däremellan hittar man bl a en årgångschampagne, en årgångslös blanc de noirs och en dito blanc de blancs. Den gemensamma nämnaren för samtliga, möjligen förutom Triple B, är att de buteljeras med lägre tryck – 4,5 atmosfärer istället för mer normala 6 – en tradition som BB haft sedan 1930.

 


 

Namnet Cuvée des Moines (munkarnas cuvée), som alltså finns på denna champagne, började BB använda sig av när de skapade den första cuvéen med lägre tryck. Efter den stora uppdateringen häromåret försvann det dock ut vokabulären och den här champagnen kallas numera rätt och slätt för Millésime. Aktuell årgång är 2008.

 

Den här flaskan, som jag köpte på Systembolaget i mars 2016, blev degorgerad i september 2014 med en dosage på 9 g/l. Jag dricker champagnen över två dagar. Första dagen är den lite bråkig och smaken präglas av en bitter ton och en påfallande alkoholhetta, men dag två är den mer harmonisk.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig. Inslag av mogna Granny Smith, vit persika, surdegsbröd, mandlar, krut och vit choklad.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och något lätt. Initialt något bitter. Äpplen, citron och gula körsbär. Hög syra. Lång eftersmak av citronskal med tydlig alkoholhetta. Den senare mildras efter hand.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar