Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 1 december 2021

2017 Angels’ Kitchen

(aligoté, storgozia, mavrud)

 

28 juli 2021 (hemma)

 


 

Då och då dricker jag även mousserande viner från övriga delar av vinvärlden. Det här är en pet nat från Bulgarien, med vaxförsedd kapsyl och gjord på en blandning av de något obskyra druvsorterna aligoté, storgozia och mavrud. De båda sistnämnda är för övrigt blå druvor. Jag hade aldrig stött på den här producenten tidigare, innan jag råkade träffade honom i vinbutiken Pétillant i Köpenhamn i december 2019. I samband med det besöket fick den här flaskan följa med hem till Sverige – tack, Mads!

 

Mannen bakom vinet är den i Bulgarien baserade fransmannen Erik Lerouge. Han arbetar ekologiskt och det här är den första årgången av detta mycket lätt mousserande naturvin.

 

Inte dåligt.

 

Doft: Fruktig och kryddig med inslag av gula äpplen, krut och lakrits.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och harmonisk.

 

Betyg idag: 71

 

Sannolikt bäst: 2019-2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar