Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 december 2021

2014 Louis Roederer Rosé

(63 % pinot noir, 37 % chardonnay)

 

15 augusti 2021 (hemma)

 


 

Louis Roederers rosé från 2014 är mycket bra och väldigt charmig! Fortfarande ung så klart, men redan väldigt tillgänglig. Jag dricker den över två dagar och den håller ihop väl, men lyfter inte nämnvärt från första kvällens nivå.

 

I den här årgången fick 17 % av vinet sin första jäsning på ekfat och 30 % genomgick den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad i september 2019 med en dosage på 8 g/l. Jag köpte den på Systembolaget i december 2020. Aktuell årgång idag är 2015.

 

Doft: Generös, komplex, bärig, kryddig, något nötig och något blommig. Inslag av smultron, hallon, blodapelsin, röda äpplen, pistagenötter, bröd, krabba, lite bubbelgum och lakrits.

 

Smak: Bärig, frisk, torr och något utvecklad smak med tydlig sälta. Jordgubbar, hallon och blodapelsin omsluts av lätt kritiga toner. Fin intensitet och påtaglig syra.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar