Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 14 december 2021

2010 Marie-Noëlle Ledru Cuvée du Goulté

(100 % pinot noir)

 

9 augusti 2021 (hemma)

 


 

Cuvée du Goulté var Ledrus mest ambitiösa champagne. Den gjordes av pinot noir från ett urval av odlarens bästa odlingslotter i hembyn Ambonnay. Goulté är för övrigt ett ord i den lokala dialekten som syftar på den första druvmusten som kommer ut från druvpressen och som är den must som anses ha högst kvalitet.

 

Det här är en härlig champagne som befinner sig i en fin fas! Den dricks över tre dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig, kryddig och något blommig doft. Inslag av bokna äpplen, mörka bär, ingefära, brioche och blodapelsin. På anda dagen dyker det även upp nyklippt gräs, krasse och lite öl.

 

Smak: Utvecklad, generös, fruktig och torr smak med tydlig sälta. Bokna äpplen och plommon samsas med blodapelsin och röda bär.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2007: 85 (2016-12-18)

2009: 86 (2017-08-20)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar