Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 17 december 2021

2009 Sapience

(50 % chardonnay, 25 % pinot noir, 25 % pinot meunier)

 

13 augusti 2021 (hemma)

 


 

Sapience (visdom) är frukten av ett samarbete mellan Benoît Marguet och Hervé Jestin. Den lanserades som den första certifierade biodynamiska prestigechampagnen och marknadsförs, likt Dom Pérignon och Rare, som ett eget varumärke. Endast den obligatoriska texten ”élaboré par Benoît Marguet” på baksidesetiketten skvallrar om vilken producent det egentligen handlar om.

 

Från och med årgång 2012 (ännu ej släppt) har Marguet med sina druvor i blandningen – det var först då de egna odlingarna var certifierade –  men än så länge är Sapience gjord på druvor som köpts in från tre av Champagnes främsta biodynamiska odlare: David Léclapart (chardonnay), Vincent Laval (meunier) och Benoît Lahaye (pinot noir).

 

Den första årgången som släpptes av Sapience var 2006 – gjord på en blandning av endast chardonnay och meunier – och ambitionen verkar vara att den ska produceras varje år. Det här är följaktligen den fjärde årgången och därefter har även 2010 och 2011 hunnit komma ut på marknaden.

 

Den här flaskan blev degorgerad i januari 2019 utan dosage. Jag köpte den från Franska vinlistan i april 2019.

 


 

Det här är en mycket bra champagne, men det är samtidigt den svagaste årgången jag druckit av Sapience.

 

Doft: Blommig, parfymerad och komplex doft med fint oxiderade toner. Mer diskret än 2010, som jag dricker parallellt. Inslag av äpplen, tvål, jordgubbar, apelsin, sjögräs, krita, ek och lakrits.

 

Smak: Syrlig, fruktig och mycket torr smak med stor sälta och något oxiderade toner. Mogna äpplen, citron, stenfrukt, krita och jordgubbar. Hög syra. Inte lika generös som 2010.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 

Mina intryck av övriga årgångar (med länkar till resp inlägg):

2006: 90(+) (2017-07-25)

2007: 88(+) (2016-10-29)

2008: 91(+) (2018-08-26)

2010: 91 (2021-08-12)

 

Par i visdom:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar