Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 5 december 2021

2009 Graham Beck Brut Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

 

31 juli 2021 (hemma)

 


 

Den här flaskan blev en vattendelare mellan purister och pionjärer på Sveriges största vinforum finewines.se för ett antal år sedan. Det var också den första årgången jag drack av detta sydafrikanska mousserande vin. Det imponerade på mig då i all sin relativa enkelhet – långt från fantastiskt men välgjort och klart champagnelikt. Årgångarna som följde visade sig sedan vara ännu bättre.

 

Denna, min sista 2009:a, har nu hunnit få några års lagring – den blev degorgerad i maj 2014 och jag köpte den på Systembolaget i februari 2015. Det har hänt en del sedan mitt första möte 2015 och jag upplever det som ett mycket välgjort vin med fin komplexitet. Jag dricker flaskan över två dagar.

 

Doft: Utvecklad, komplex, brödig och något fruktig. Inslag av jäst, några tändstickor, persika, krut och mörk choklad. Dag två tilltar komplexiteten och det dyker även upp toner av gräddkola och annans.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr. Persika med en lätt bitter ton av skalet får sällskap av gula äpplen, grapefrukt och gräddkola. Lång, mycket torr och något bitter eftersmak. På andra dagen även tuttifrutti.

 

Betyg idag: 81

 

Sannolikt bäst: 2016-2022

 

Mina tidigare intryck av detta vin:

2015-06-13: 79

 

Mina intryck av andra årgångar:

2010: 83 (2016-10-06)

2011: 80 (2018-07-18)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar