Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 18 november 2021

Comte Hugues de La Bourdonnaye Brut Nature Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

 

23 juli 2021 (hos Martin & Emma i Simrishamn)

 


 

Det här är mitt första möte med Comte Hugues de La Bourdonnaye. Jag hittar inte så mycket information om firman, men (den förmodade) greven verkar hålla till i byn Chigny-les-Roses i Montagne de Reims samtidigt som han äger mark med chardonnay i Chouilly och en odling med pinot meunier i Monthelon i Côteaux Sud d’Épernay. Själva champagnen är producerad av Julien Chopin, en odlare i Monthelon. På flaskan hittar man också den förhållandevis ovanliga producentbeteckningen ND, Négociant Distributeur, vilket innebär en ”producent” som säljer en champagne den inte själv har tillverkat.

 

Den här champagnen är baserad på chardonnay från Chouilly. Basårgången är 2008 och den är gjord utan dosage. Den dricks som aperitif inför en provning (BYOB) i Simrishamn.

 

Det här är en mycket trevlig champagne, som sannolikt hade mått bra av ett par års ytterligare lagring.

 

Doft: Brödig och något fruktig. Inslag av bröddeg, smör, gula äpplen och krusbär. Senare uppstår tydligt rostade toner och därefter lite laktiska dito med inslag av filmjölk.

 

Smak: Frisk, torr och något fruktig. Vattniga gula äpplen får sällskap av krusbär och citrus. Den har relativt låg syra och egentligen ingenting som påminner om basårgången.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2023-2028

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar