Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 november 2021

2015 Nathalie Falmet Brut Nature

(100 % pinot noir)

 

14 juli 2021 (hemma)

 


 

Nathalie Falmet (länk till hemsida) håller till i Rouvres-les-Vignes nere i Côte des Bar. Hon är dotter till Michel Falmet och tog över delar av familjens odlingar strax efter sekelskiftet efter att ha utbildat sig till kemist i Paris, tagit en examen i oenologi i Reims och därefter startat ett laboratorium i Bar-sur-Aube, tio km väster om Rouvres-les-Vignes, i syfte att hjälpa de lokala champagneproducenterna. 2009 började hon tills slut att producera egen champagne. Hon äger 3,4 hektar odlingar och tillämpar ett hållbart arbetssätt. I källaren jobbar hon med en blandning av ståltankar, ekfat och amforor och trots en begränsad produktion består sortimentet av nio olika champagner. Standardcuvéen Brut och champagnen Solera görs båda med hjälp av en årgångsblandning, en så kallad réserve perpétuelle, men för övrigt är alla hennes champagner rena årgångsviner och i praktiken även rena vingårdschampagner.

 

Den här champagnen är jäst på ståltank och baserad på 100 % pinot noir från en enda årgång, i det här fallet 2015, från vingåren Val Cornet och görs, som namnet antyder, utan dosage. Flaskan blev degorgerad i juli 2019. Aktuell årgång idag är för övrigt 2017.

 

En mycket trevlig champagne! Flaskan dricks över två dagar och den är mer balanserad och strået vassare dag två.

 

Doft: Fruktig och brödig. Inslag av bröddeg, Granny Smith, citron, rostat bröd med smör, hallon och kvitten. Dag två dyker det även upp mycket mandlar och en del bakverk.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Gröna äpplen och citrus får sällskap av hallon och mandlar Dag två även ingefära.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar