Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 11 november 2021

2014 Nathalie Falmet Le Val Cornet

(50 % pinot noir, 50 % pinot meunier)

 

15 juli 2021 (hemma)

 


 

Le Val Cornet från Nathalie Falmet görs på druvor från gamla stockar i vingården Val Cornet, belägen nordost om odlarens hemby Rouvres-les-Vignes. Hälften av vinet fick sin första jäsning på fat och hälften i ståltank. Flaskan blev degorgerad i december 2019 med en dosage på 4 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne! Den dricks över två dagar och håller ihop väl utan att lyfta från första dagens nivå.

 

Doft: Blommig och fruktig doft med inslag av citron, gröna äpplen, stenfrukt, steniga mineraler, vetebröd, körsbär och päron.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av mogen citron och körsbär med fin koncentration och viss sälta.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar