Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 6 november 2021

2007 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Béchalin

(100 % pinot noir)

 

8 juli 2021 (hemma)

 


 

Côte de Béchalin görs på pinot noir från Bouchards vingård med samma namn i hembyn Celles-sur-Ource. Det är genomgående den av hans champagner som får längst lagring på jästfällningen. Den här årgången degorgerades i april 2014 och vid samma tidpunkt degorgerade han 2012 av Côte de Val Vilaine och 2010 av de andra fem.

 

Det här är första årgången av denna champagne som gjordes under Roses de Jeanne-etiketten. Dessförinnan buteljerades den, liksom systervinet Côte de Val Vilaine, under det parallella varumärket Inflorescence. Till och med årgång 2006 kallades den här champagnen dessutom för La Parcelle. Jag har tidigare druckit just 2006:an av denna champagne.

 


 

Det här är en mycket bra champagne! Jag dricker den delvis parallellt med det yngre systervinet Côte de Val Vilaine från 2012. Initialt är Côte de Béchalin klart bäst, men Val Vilaine som har en bättre utvecklingskurva över tre dagar springer till slut ikapp. Det blir med andra ord dött lopp i den kampen!

 

Doft: Utvecklad, fruktig, lätt parfymerad och något kryddig. Inslag av gul stenfrukt, päron, citron, hallon och andra röda bär, lite rök vid högre temperatur samt bröd.

 

Smak: Utvecklad, fruktig och torr smak med påtaglig sälta och en härlig koncentration. Clementin och gul frukt får till slut sällskap av några hallon. Den känns perfekt balanserad och blint hade jag absolut inte gissat att den var gjord utan dosage.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2021-2026

 

Två flaskor från Cédric Bouchard:

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar