Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 3 oktober 2021

Perrier-Jouët Grand Brut

(ca 40 % pinot noir, 40 % pinot meunier, 20 % chardonnay)

 

4 juni 2021 (hos Marina i Lund)

 


 

Det här är en riktigt gammal utgåva av Perrier-Jouëts standardchampagne. Den är närmare bestämt baserad på druvor från 1976 och 1975, enligt information direkt från huset. Den är glädjande nog i otroligt bra skick, såväl utseendemässigt som innehållsmässigt! Det är kort sagt en jättebra champagne.

 

Den är ännu ett bevis på att även en ”enkel” standardchampagne kan vinna på (mycket) lång lagring. I det här fallet har de inblandade årgångarna spelat en viktig roll, både 1976 och 1975 var riktigt bra år i Champagne.

 

Den här champagnen serveras blint vid en provning (BYOB). Jag gissar att det är en storhuschampagne med lite ålder, men kommer inte mycket längre än så.

 

Doft: Mogen, fruktig och något kryddig. Inslag av svamp, honung, övermogna gula äpplen, nougat, mazarin, ingefära och curry.

 

Smak: Mogen, frisk och fruktig smak av mogna äpplen, nougat och stekt svamp.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: ?

 

Mina tidigare intryck av Perrier-Jouët Grand Brut:

2019-01-31: 81

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar