Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 25 oktober 2021

2015 C.H. Piconnet Les Vignes de Charles Rosé Brut Nature

(40 % pinot noir, 35 % pinot blanc, 25 % chardonnay)

 

26 juni 2021 (hemma)

 


 

C.H. Piconnet (länk till hemsidan) är en intressant odlare från Neuville-sur-Seine i Côte des Bar. Clément Piconnet tog över familjeföretaget 2014 och tillsammans med sin fru Agathe har han förverkligat drömmen om att producera sin egen champagne. C.H. står för Charles och Hubert, Cléments farfar och pappa. Producentnamnet är helt enkelt en hyllning till de två som skapat respektive förädlat förutsättningarna för dagens vinproduktion. Charles och Agathe brukar familjens sju hektar som är planterade med chardonnay, pinot noir och pinot blanc och de tillämpar ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt. Merparten av druvorna säljs fortfarande, dels till det lokala kooperativet och dels till Veuve Clicquot, och det är endast halvtannat hektar som används till de egna champagnerna. Dessa är jästa på ståltank, man genomför genomgående den malolaktiska jäsningen och så vitt jag förstår är samtliga rena årgångsviner. Intressant nog varierar graden av dosage från noll ändå upp till 10 g/l. Sammanlagt blir det ca 10 000 flaskor per år och sortimentet består än så länge av fyra olika cuvéer: Blanc de Noirs (druvren pinot noir som hunnit släppas i årgångarna 2014, 2016 och 2018; dosagen har varierat mellan 0 och 8 g/l), 3 Cépages (blandning av alla deras tre druvor, som släppts i årgångarna 2014, 2015 och 2016; dosagen har varierat mellan 0 och 9 g/l), Rosé (chardonnaydominerad med tillägg av pinot noir i form av rött vin, släppt i årgången 2014 med en dosage på 10 g/l) och så denna Les Vignes de Charles.

 


 

Les Vignes de Charles är en roséchampagne som görs med hjälp av blandning – den röda färgen kommer från tillsatsen av 20 % rött vin – och den är en hyllning till farfar Charles, som planterade markerna där rankorna växer. Det här är den första årgången av denna champagne och den är baserad på druvor från skörden 2015. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2020 utan dosage. Det finns för övrigt även en extra brut-variant med en dosage på 2 g/l.

 


 

Det här är en mycket bra champagne och jag ser fram emot att få dricka mer från denna spännande producent!

 

Doft: Bärig, parfymerad och något kryddig. Inslag av hallonsaft, blodapelsin, rosor, anis, smultron och tranbär.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak med härlig koncentration. Hallongodis, blodapelsin, smultron och tranbär. Mycket lång, bärig, torr och något bitter eftersmak.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar