Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 20 september 2021

2009 Olivier Horiot Coteaux Champenois Riceys Rouge En Barmont

(100 % pinot noir)

 

22 maj 2021 (hemma)

 


 

Olivier Horiot brinner för sina stilla viner från hembyn Les Riceys. Här i Côte des Bar i den allra sydligaste delen av Champagne produceras det stilla viner inom två olika appellationer, dels den ”bredare” AOC/AOP Coteaux Champenois som görs i hela regionen Champagne av någon eller några av samtliga tillåtna druvor och dels den betydligt smalare AOC/AOP Rosé des Riceys som endast får framställas av pinot noir från Les Riceys. Denna så kallade Riceys rouge är en coteaux champenois som gör på pinot noir från vingården En Barmont i Les Riceys. Olivier använder druvor från denna växtplats även till en av sina rosé des Riceys och till champagnerna Sève Blanc de Noirs och Sève Rosé de Saignée.

 

Det här är ett trevligt vin, med fin doft men något karaktärslös smak. Möjligen handlar det om en svag flaska, men det ligger annars nära till hands att skylla på den (generellt) mediokra årgången. Jag har druckit andra årgångar av detta vin som lämnat ett starkare intryck. Jag köpte den här flaskan från Vin & Natur, via Systembolagets så kallade privatimport, i maj 2019. Senast släppta årgång är 2015.

 

Doft: Utvecklad, kryddig, bärig och parfymerad. Inslag av krasse, röda vinbär, tejp, te och körsbär.

 

Smak: Utvecklad, bärig, mycket torr och relativt lätt. Körsbär och andra röda bär.

 

Betyg idag: 78

 

Sannolikt bäst: 2018-2023

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2006: 84 (2019-04-04)

2008: 79(+) (2015-11-13)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar