Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 26 augusti 2021

Vouette & Sorbée Infiné Chardonnay T09

(100 % chardonnay)

 

24 april 2021 (hemma)

 


 

Bertrand Gautherots dotter Heloïse blir mer och mer engagerad i verksamheten och Infiné är hennes skapelse. Till skillnad mot Vouette & Sorbées övriga viner, där den enskilda årgången alltid har stor betydelse, bygger den här champagnen på en årgångsblandning, en s k réserve perpétuelle. Frukten kommer från vingården Biaunes, ett västligt läge där druvorna tenderar att mogna lite senare än i omgivande marker. Druvor härifrån används för övrigt även till Blanc d’Argile och Extrait.

 

T09, där T:et står för tirage, innebär att champagnen blev buteljerad 2009. Det i sin tur betyder att basårgången är 2008, som i detta fall kompletterats med fatlagrat reservvin från 2007, 2006 och 2005. Flaskan blev degorgerad i maj 2018 efter nio års lagring på jästfällningen. I likhet med producentens övriga champagner görs den utan dosage.

 

Den här champagnen säljs i en trälåda tillsammans med Infiné Pinot Noir T09.

 

Det här är ett mycket bra, men dessvärre helt stilla vin… På grund av en otillräcklig kork finns det inga bubblor kvar och frustrationen vet så klart inga gränser. Det är alltid tråkigt när det inträffar, men det känns extra onödigt, för att inte säga förvånande, när det är en flaska som fick sin kork för mindre än tre år sedan! Och extra trist så klart när det handlar om en så sällsynt champagne som den här.

 

Doft: Utvecklad, oxiderad, fruktig, kryddig och något sur doft med viss fatkaraktär. Inslag av bokna äpplen, bröd, citrus, kalk, banan, nötter och lakrits.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak av citron och vit persika. Ren och elegant. Mycket hög syra, bra intensitet och fin längd.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: ?

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar