Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 13 augusti 2021

Julie Dufour Cléobuline

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

8 april 2021 (hemma)

 


 

Julie är syster till Charles Dufour och det här är hennes första champagne. Efter många år i Paris bestämde hon sig för att sadla om och 2012 flyttade hon tillbaka till födelseorten Landreville i Côte des Bar för att ta över delar av familjens vingårdsinnehav. Totalt handlar det om 4,25 hektar med ekologiskt odlad pinot noir och chardonnay. Än så länge säljer hon merparten av sina druvor, varför endast en mindre del används till den egna produktionen på runt 3000 flaskor per år. Idag tar hon dessutom hjälp med allt, men håller på att utbilda sig och målsättningen är att göra champagnen själv framöver.

 

Den här champagnen är gjord på druvor från 2016 års skörd. Flaskan blev degorgerad i december 2018 med en dosage på 3 g/l.

 

Det här är en hygglig champagne, men inte alls på samma nivå som broderns. Kan möjligen vinna något på lagring, men man ska nog inte hoppas för mycket.

 

Doft: Fruktig och något parfymerad doft med viss sälta. Inslag av jäst, krita, brustablett med apelsinsmak, cantaloupe och jordgubbar.

 

Smak: Mycket torr, fruktig, relativt lätt och aningen bitter. Torr citron, cantaloupe och kiwi (inklusive lite skal). Något endimensionell och kort.

 

Betyg idag: 69

 

Sannolikt bäst: 2023-2027

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar