Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 16 augusti 2021

2015 Adrien Renoir Les Montants

(100 % chardonnay)

 

10 april 2021 (hemma)

 


 

Les Montants är en av Adrien Renoirs vingårdschampagner. Den görs på chardonnay från vingården i Verzy med samma namn, från rankor som planterades 1961. Flaskan blev degorgerad i juli 2019 med en dosage på 2,5 g/l.

 

Den är ung, men redan mycket bra!

 

Doft: Fruktig, kryddig och något oxiderad. Inslag av gula äpplen, citrus, persika, lite vitpeppar, vetemjöl, röda vinbär och lakrits.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och klart druvtypisk smak med fin koncentration och hög syra. Äpplen, persika, svarta vinbär och lakrits.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2026-2023

 


 

Jag har skrivit om Adrien Renoir tidigare, i samband med att jag drack Le Terroir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar