Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 1 augusti 2021

2009 Savart L’Année

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

18 mars 2021 (hemma)

 


 

Savarts årgångschampagne från 2009 är riktigt bra idag! Den är gjord på 60 % pinot noir och 40 % chardonnay, men blint hade jag gissat på en betydligt högre andel chardonnay. Den har en härlig och mångfacetterad doft som initialt påminner litegrann om Selosse och smaken är otroligt fräsch och elegant. En härlig champagne och allt annat än årgångstypisk!

 

Champagnen är jäst och lagrad (8 månader) på ekfat, varav 15 % nya. Flaskan blev degorgerad i november 2013 med en dosage på 2 g/l.

 

Doft: Utvecklad, komplex, parfymerad och något oxiderad. Inslag av varmkorv, lite bränd brödkant, hyacint, ek, citrus, mogna äpplen, mogen persika, mördegskakor och jordnötter.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig, mycket torr och mycket elegant. Mogen citron och gula äpplen samsas med päron, stenfrukt och lite steniga mineraler. Pigg syra och fin intensitet

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar