Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 6 augusti 2021

2007 Savart Calliope

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

1 april 2021 (hemma)

 


 

Det här var den sista årgången som Savart gjorde av Calliope. Flaskan blev degorgerad i november 2013 med en dosage på 4 g/l.

 

Den är mycket, mycket bra och känslan är att den precis äntrat sitt optimala drickfönster. Men även om champagnen känns klart utvecklad har den en stram och något återhållsam karaktär och känns exempelvis yngre än La Dame de Cœur 2007. Den dricks över fem dagar och håller ihop otroligt bra.

 

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och aningen rökig. Efter hand något rostade och lätt laktiska toner. Inslag av röda äpplen, äppelkaka, steniga mineraler, nektarin, brioche, mandlar, kex, lite modellera och honung.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr. Mogna röda äpplen får sällskap av söt grapefrukt, nektarin och till slut även lite mörka bär. Grapefruktstonerna mattas av efter hand samtidigt som nektarinen och de mörka bären tar mer plats. Påtaglig syra och härlig intensitet.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2021-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar