Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 31 augusti 2021

2006 José Michel Grand Vintage

(55 % chardonnay, 45 % pinot meunier)

 

29 april 2021 (hemma)

 


 

José Michel från Moussy är en pålitlig producent som framförallt är känd för sina meunier-dominerade champagner. José själv gick dessvärre bort 2019, 90 år gammal. Han fick därmed uppleva 65 skördar (1955-2019) under sin verksamma tid i familjefirman. Idag är det hans barnbarn Antonin som tagit över ansvaret.

 

Grand Vintage är en av firmans tre årgångschampagner – de båda övriga är Blanc de Blancs och Special Club. Den exakta druvblandningen varierar från år till år, men är alltid en kombination av chardonnay och meunier. Den här årgången ska enligt uppgift vara svagt chardonnaydominerad. Dosagen brukar ligga på 8-9 g/l. Jag hittade den här flaskan i Champagnekælderen i Köpenhamn i augusti 2019. Aktuell årgång idag är 2012.

 

Den här är snudd på fantastisk och perfekt utvecklad idag!

 

Doft: Utvecklad, komplex, något brödig och framförallt fruktig doft. Inslag av rågbröd, honung, mogen persika, litchi, hasselnötter, svarta vinbär, salmiak, lakrits, stekt svamp och blåbär. Dag två uppstår klart ratafialiknande toner.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, bärig och torr smak med viss sötma. Persika, mörka bär och röda äpplen. Härlig koncentration och perfekt balans.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Jag har tidigare druckit årgång 2002 av den här champagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar