Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 17 augusti 2021

2004 Comte Audoin de Dampierre Grand Vintage

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

 

14 april 2021 (hemma)

 


 

Grand Vintage 2004 från greven i Chenay är fint mogen idag! Det är en härlig champagne och i mitt tycke klart bättre än samma champagne från 2002 – som jag skrev om här. Jag har inte hittat någon information kring druvblandningen men jag utgår från att den är samma som i 2002:an, d v s 65 % pinot noir och 35 % chardonnay.

 

Jag köpte den här flaskan från Systembolagets beställningssortiment i maj 2020. Där finns den för övrigt fortfarande till salu. Aktuell årgång idag är 2012, men den finns inte tillgänglig i nämnda kanal.

 

Det här huset har, efter ägarbyte, ändrat namn till Comtes de Dampierre.

 

Doft: Mogen, gräddig, fruktig och komplex doft med påtaglig sötma och rostade toner. Inslag av bokna äpplen, gräddkola, nougat, kex, kanderade nötter, krut, stekt svamp, honung och lakrits.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr. Mogna och lätt bokna äpplen samsas med clementin, kex och nougat. Härlig koncentration och perfekt balans. Lång eftersmak med mycket gröna äpplen.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2018-2024

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar