Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 22 augusti 2021

2000 R. Dumont & Fils Grand Millésime Blanc de Noirs

(100 % pinot noir)

 

17 april 2021 (hemma)

 


 

Det här är mitt första möte med denna odlare från Côte des Bar. R. Dumont & Fils håller till i byn Champignol-lez-Mondeville i området Bar-sur-Aubois, som jämte Barséquanais är de båda områden man delar in Côte des Bar i. Champignol-lez-Mondeville är den by som ligger längst söderut i Bar-sur-Aubois och därmed nära byarna i den nordöstra delen av Barséquanais på andra sidan motorvägen A5. Här har familjen Dumont odlat vin sedan 1808. Själva champagneproduktionen startade först på 1970-talet när bröderna Raphaël och Robert Dumont grundade R. Dumont. Idag är det kusinerna Bernard och Pierre som leder verksamheten. Man har tillgång till 23 hektar odlingar i hembyn och man tillämpar ett hållbart arbetssätt. Enligt en gammal uppgift producerar man 150 000 flaskor per år. Aktuellt sortimentet, enligt deras hemsida, består av åtta champagner och ett stilla rött vin.

 

Grand Millésime är firmans mest ambitiösa champagne. Den görs uteslutande på pinot noir från gamla rankor och får lång lagring på jästfällningen. Den här flaskan blev degorgerad i april 2015 med en dosage på 8 g/l. Jag köpte den på Systembolaget i november 2015. Aktuell årgång idag är 2009.

 

Det här är en mycket bra champagne som känns fint utvecklad idag!

 

Doft: Utvecklad och nötig doft med inslag av mogna äpplen, nougat, blodapelsin och hasselnötter.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr. Röda äpplen, blodapelsin och persika. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 


 

En svenskspråkig baksidesetikett ser man inte så ofta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar