Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 juli 2021

Stroebel Triptyque

(52 % pinot noir, 36 % pinot meunier, 12 % chardonnay)

 

18 februari 2021 (hemma)

 


 

Champagnerna från Timothée Stroebel utmärker sig med sina konstnärliga etiketter som verkligen sticker ut från mängden. Timothées farfar, ursprungligen från Alsace, flyttade till Champagne på 1960-talet och bosatte sig i Villers-Allerand, en premier cru-by belägen vid landsvägen mellan Reims och Épernay, och började odla druvor. Timothée tog över verksamheten efter sina föräldrar 2001 och gjorde sin första champagne 2005. Han äger 3,5 hektar och tillämpar ett ekologiskt arbetssätt. Produktionen uppgår till 15 000 flaskor per år fördelade på en handfull cuvéer.

 

En triptyk är ett konstverk som är indelat i tre delar. Den här champagnen är gjord på tre druvor från tre vingårdar och dessutom från tre olika år. Det handlar om pinot noir från vingården La Crayere, meunier från Montreval samt meunier och chardonnay från Les Cumines – samtliga belägna i Villers-Allerand. Basårgången 2014 (60 %) har kompletterats med reservvin från 2013 (25 %) och 2011 (15 %). Triptyque är delvis fatjäst och framställd utan dosage. Det gjorde 5993 flaskor av den här utgåvan.

 

Det här är en spännande och mycket trevlig champagne! Den dricks över tre dagar och håller ihop väl. Hade jag haft fler flaskor hade jag väntat fyra år med att öppna nästa.

 

Doft: Parfymerad, oxiderad och komplex. Efter hand uppstår något rostade toner. Inslag av vit persika, maskrosor, tvål, jäst, hö, röda bär och lätt laktiska toner. Dag två dyker det även upp körsbär och nougat.

 

Smak: Mineralisk, något fruktig, frisk och mycket torr. Lite steniga mineraler får sällskap av gröna äpplen, päron, krusbär och torr citrus. Något kort.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar