Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 25 juli 2021

Pierre Péters Cuvée de Réserve

(100 % chardonnay)

 

10 mars 2021 (hemma)

 


 

Pierre Péters standardcuvée är ett säkert kort och även om den presterar som bäst på magnum – där den alltid är ett rent årgångsvin – håller även den vanliga buteljen en hög och jämn nivå. Druvorna kommer från fyra grand cru-byar i Côte des Blancs: Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Cramant och Avize. Den här flaskan har 2013-bas och den blev degorgerad i augusti 2015. Champagnen har alltså fått fem och ett halvt års lagring på korken idag och hunnit utveckla tydliga mognadstoner. Den dricks över tre dagar och håller ihop väldigt bra.

 

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig, brödig och efter hand parfymerad doft med viss sälta. Inslag av jäst, krita, passionsfrukt, citrus, smör, melon, rostat bröd med lätt brända toner samt lite krut.

 

Smak: Utvecklad, fruktig och mycket torr. Äpplen, citron och citronskal får sällskap av passionsfrukt och melon. Hög syra, men väldigt balanserad.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2018-2024

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2015-12-10: 84 (flaska med 2011-bas)

2017-07-27: 84 (flaska med okänd basårgång)

2019-01-26: 86 (magnum från 2013)

2020-10-16: 89 (magnum från 2014)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar