Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 26 juli 2021

2015 Pierre Péters L’Esprit

(100 % chardonnay)

 

11 mars 2021 (hemma)

 


 

L’Esprit är Pierre Péters ”vanliga” årgångschampagne som görs parallellt med de mer ambitiösa och vingårdsbetecknade Les Chétillons och Les Montjolys. Druvorna kommer från odlarens vingårdar i Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Cramant och Avize. Dosagen brukar ligga i spannet 4,5–5,5 g/l.

 

Det här är aktuell årgång av L’Esprit och det är en mycket bra champagne. Den är så klart ung, men förhållandevis generös redan idag!

 

Jag har för övrigt en kort diskussion med Rodolphe Péters i samband med att jag postar ett inlägg om den här champagnen på Instagram. Rodolphe anser att årgången är högst medioker och lyfter exempelvis fram 2009 som ett klart bättre år.

 

Doft: Komplex, blommig och efter hand gräddig doft. Inslag av senapsfrön, citron, vanilj, krita, päron, gräddkola, hasselnötter och lakrits. Långt senare även mandelmassa och vitpeppar.

 

Smak: Elegant, frisk, torr och något fruktig. Citron, gröna äpplen och päron. Långt senare även mandlar och krusbär. Bra koncentration och hög syra.

 

Betyg idag: 88 (med ett litet plus)

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar