Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 11 juli 2021

2015 Émilien Feneuil Les Puits

(100 % pinot noir)

 

24 februari 2021 (hemma)

 


 

Émilien Feneuil är ett nytt namn att hålla reda på! Émilien håller till i Sermiers, en premier cru-by i Petite Montagne de Reims ungefär en mil sydsydväst om Reims. Här och i grannbyarna Chamery och Écueil äger han 2,4 hektar odlingar planterade med pinot meunier (43 %), chardonnay (28 %), pinot noir (22 %) och petit meslier (7 %). Det sistnämnda innehavet sticker ut – petit meslier är verkligen ingen vanlig druva – och det används bl a till ett stilla vitt vin, en Chamery Blanc, som buteljeras på 50 cl-flaskor och säljs i enhörningsmässiga volymer. Émilien tog över familjens odlingar 2006 och har därefter ställt om till ett ekologiskt och biodynamiskt arbetssätt. Under de första åren sålde han alla sina druvor till Leclerc Briant, men från och med skörden 2015 producerar han egna champagner och stilla viner. Till att börja med fick han hjälp med vinifieringsprocessen av Aurélien Lurquin och Clément Perseval, men från och med skörden 2020 har han sin egen vinpress. Samtliga viner är baserade på en enda årgång och får sin första jäsning på gamla bourgognefat. Champagnerna görs utan dosage.

 

2015 var alltså Feneuils första årgång och därefter har även flaskorna från 2016 hunnit släppas. Sortimentet idag består av fyra champagner och tre stilla viner. Svensk importör är Vin & Natur.

 


 

Les Puits är gjord på pinot noir från lieu-dit Les Puits i Chamery. Det handlar om 34-åriga stockar i ett nordostläge som växer i sandig lera. Champagnen är spontanjäst på begagnade bourgognefat (hos Aurélien Lurquin) och buteljerades i september 2016. Flaskan blev degorgerad i november 2019 utan dosage.

 

Här finns det intressant potential! Doften är fantastisk, men champagnen är ung och klart outvecklad idag. Fem års ytterligare lagring borde göra susen! Flaskan dricks över tre dagar och blir bara bättre och bättre ju längre tiden går.

 

Doft: Parfymerad, fruktig, komplex och något oxiderad. Häliga inslag av yuzu i kombination med mogna äpplen, hallon, bakverk, smör, jordgubbar, nougat och tvål.

 

Smak: Ung, ren, elegant och mycket torr. Torr citrus och hallon får sällskap av lite valnötter och nougat. På tredje dagen dyker det även upp toner av mandelmassa. Bristande intensitet idag, men fin syra och hygglig längd.

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar