Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 30 juli 2021

2007 Pierre Péters Les Chétillons

(100 % chardonnay)

 

17 mars 2021 (hemma)

 


 

Les Chétillons har länge räknats som Pierre Péters finaste champagne även om den numera fått konkurrens på den posten från Les Montjolys och på senare tid i viss mån även från Héritage och det överprisade samarbetsprojektet Fleur de Miraval.

 

Les Chétillons görs på druvor från tre olika odlingslotter i vingården Les Chétillons i odlarens hemby Le Mesnil-sur-Oger. Från början kallades champagnen enbart för Cuvée Spéciale, något som än idag står kvar på etiketten, men sedan årgång 2000 är champagnens namn synonymt med vingården.

 

Champagnen görs varje år och det här var den första årgången som nuvarande vinmakaren Rodolphe Péters själv ansvarade för fullt ut. Jag köpte flaskan på Systembolaget i september 2015. Aktuell årgång idag är 2013.

 

Känslan är att det är något skumt med den här flaskan, för det känns som den redan har sina bästa dagar bakom sig! Det är förvisso en mycket bra champagne, rent objektivt, men den är väldigt utvecklad och lite trött för sin ålder.

 

Doft: Utvecklad och kryddig doft med tydliga sherrytoner och tydlig sälta. Inslag av bokna äpplen, lemoncurd, bakverk, hasselnötter, svamp, krut, salmiak och hav.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, kryddig, torr och initialt aningen bitter smak med viss sälta och lite toner av finosherry. Den är lite stökig från början, men lugnar ner sig efter hand. Bokna äpplen möter mogen citron. Pigg syra, men relativt svag frukt. Lång eftersmak med mycket citron.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: ?

 

Mina intryck av andra årgångar av Les Chétillons (med länkar till resp inlägg):

1998: 88 (2017-06-25)

2000: 89 (2018-11-04)

2002: 91(+) (2016-02-26)

2005: 87 (2017-03-11)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar