Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 4 juni 2021

Christian Gosset Rosé A01

(82 % pinot noir, 18 % chardonnay)

 

14 januari 2021 (hemma)

 


 

Parallellt med Brut A01 släppte Christian Gosset även denna rosé som bygger på samma vin som den förstnämnda (basårgång 2016), med tillägg av 10 % rött vin gjort på pinot noir från Aÿ och 2015. Flaskan blev degorgerad i februari 2020 med en dosage på endast 1 g/l. Den vita systerchampagnen har som jämförelse en dosage på 5 g/l, så det verkar uppenbart att Christian haft som ambition att skapa en relativt stram och ”seriös” roséchampagne, snarare än en som är charmig och publikfriande.

 

Den har en härlig doft, men något platt smak idag. Den mycket låga dosagen spelar självklart in och champagnen mår sannolikt bra av fyra-fem års ytterligare lagring.

 

Doft: Bärig, kryddig och något rökig doft. Inslag av hallon, men snarare hallonbåtar än riktiga bär. Dessutom marshmallows, krita, rosor, röda äpplen, lakrits och jordgubbar.

 

Smak: Stram, frisk, bärig, mycket torr och relativt lätt. Hallonbåtar, körsbär, krita och blodgrape. Den har en mycket hög syra och känns något endimensionell. Jag sparar halva flaskan till dagen efter och då är den något mer koncentrerad samtidigt som jag upplever att syran lugnat ner sig en aning.

 

Betyg idag: 82

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar