Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 23 juni 2021

2005 Le Mesnil Prestige

(100 % chardonnay)

 

5 februari 2021 (hemma)

 


 

Kooperativet UPR från Le Mesnil, mer känt under varumärket med samma namn som byn, gör habila och ursprungstypiska champagner. Det här är första gången jag dricker årgångschampagnen. Den görs på chardonnay från hembyn och vinifieras utan den malolaktiska jäsningen – en kombination som bör skapa långlivade champagner även från ett mediokert år som 2005. Flaskan blev degorgerad i januari 2015, vilket indikeras av koden 1501 på korken. Jag köpte den på Systembolaget i juni 2015. Aktuell årgång idag är 2008.

 

Det här är en mycket bra champagne som befinner sig i en bra fas idag!

 


 

Doft: Utvecklad, komplex, gräddig och något sur doft med tydlig sälta och laktiska toner. Inslag av äpplen, jäst, hasselnötter, gräddkola, yoghurt, lakrits, aprikos och ostkant.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, gräddig, mycket frisk, torr och klart druvtypisk smak med viss sälta. Initialt klart laktiska toner. Gröna äpplen, syrlig citrus, gula körsbär och lakrits. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar