Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 4 maj 2021

2009 Larmandier-Bernier Les Chemins d’Avize

(100 % chardonnay)

 

4 december 2020 (hemma)

 


 

Det här är premiärårgången av den här champagnen. Den är gjord på druvor från de båda vingårdslägena Chemin de Plivot och Chemin de Flavigny i Avize – därav namnet Les Chemins d’Avize. Den första jäsningen sker spontant på fat och vinet lagras därefter i mindre tunnor och större fat under ett års tid innan det buteljeras. Larmandier-Bernier jobbar för övrigt med fat från den österrikiska tunnbindaren Stockinger, som av många anses vara vinvärldens motsvarighet till Rolls-Royce.

 

Enligt producentens hemsida får Les Chemins d’Avize numera minst fem års lagring på flaska, men det gällde uppenbarligen inte för den här flaskan som blev degorgerad redan i maj 2013 med en dosage på 2 g/l. Man har fortsatt att göra den här champagnen varje år efter 2009 och aktuell årgång idag är 2013.

 

Det här är en elegant och mycket bra skapelse. Den kan fortsätta utvecklas med längre lagring, men det är tveksamt om den blir bättre än så här.

 

Doft: Mineralisk, diskret fruktig, komplex och utvecklad doft med påtaglig sälta. Efter hand uppstår något brända toner. Inslag av gröna äpplen, vit persika, krita, vita blommor, knallpulver, salmiak, blyertspenna, mandlar, gula plommon och kex.

 

Smak: Frisk, fruktig, mycket torr och förhållandevis utvecklad. Elegant, relativt lätt och mycket naturlig! Gröna äpplen och citrus får sällskap av gula plommon och lakrits. Påtaglig syra, bra balans och fin längd. Efter några dagar under förslutningskork i kylskåp förstärks fruktigheten och även om den fortfarande är tydligt torr finns det nu även en viss sötma.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar