Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 9 maj 2021

2005 Vouette & Sorbée Extrait

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

12 december 2020 (hemma)

 


 

Extrait är den enda av Bertrand Gautherots champagner där han blandar två druvsorter och tillsammans med Sobre den enda som är officiellt årgångsdeklarerad. Jämfört med producentens övriga sortiment får den dessutom betydligt längre lagring på jästfällningen.

 

Champagnen är gjord på 70 % pinot noir från vingården Sorbée och 30 % chardonnay från Biaunes. I likhet med Gautherots övriga utbud är den jäst på fat, i det här fallet ett enda, och gjord utan dosage. Flaskan blev degorgerad i november 2014.

 

Den är förvisso mycket bra, men det här är sannolikt en svag flaska. Den har relativt svag intensitet och känns orimligt utvecklad.

 

Doft: Mogen, kryddig och tydligt oxiderad doft med påtaglig sälta. Inslag av bokna äpplen, citrus, torkad frukt, mandlar och lite lakrits.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, mycket frisk och mycket torr smak med viss sälta. Lätt bokna äpplen får sällskap av citrus, russin och mandelmassa. Hög syra och lång eftersmak. Något bristande intensitet.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: ?

 


 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2006: 85(+) (2017-06-29)

2008: 89 (2020-06-06)

 

Veckans fyra flaskor från Vouette & Sorbée:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar