Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 23 maj 2021

2002 Paul Bara Comtesse Marie de France

(100 % pinot noir)

 

26 december 2020 (hemma)

 


 

Comtesse Marie de France görs på pinot noir från några av familjen Baras äldsta rankor i hembyn Bouzy. Den här flaskan blev degorgerad i september 2014. Jag köpte den i en butik i München i januari 2018. Aktuell årgång idag är 2010.

 

Den var fantastisk när jag drack den för två år sedan, idag har den här champagne nått ytterligare en nivå!

 

Doft: Utvecklad, fruktig och komplex. Inslag av mogna päron, röda äpplen, mogen citron, hasselnötter, vit choklad, apelsinskal och marsipan.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr. Söta päron, apelsin och päronskal får sällskap av marsipan och körsbär. Härlig intensitet och närmast perfekt balans.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2018-10-27: 91

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar