Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 maj 2021

1988 Cristal

(chardonnay, pinot noir)

 

29 december 2020 (hemma)

 


 

En Cristal från det stora året 1988 har förutsättningar att vara en av årets största vinupplevelser, men ibland blir det inte riktigt som man hoppas. Det här är ett mycket, mycket bra – stilla vin… Ett svagt pysande ljud när korken avlägsnas indikerar visst liv och när man dricker champagnen kan man förnimma en mousserande känsla i munnen, men det finns dessvärre inga synliga bubblor kvar.

 

Cristal 1988 utmärker sig genom sin höga andel chardonnay – den högsta någonsin. Cristal är normalt sett en pinotdominerad champagne, med 55-60 procent av blandningen, men i den här årgången är andelen chardonnay högre. Intressant nog cirkulerar det ett flertal olika uppgifter på nätet avseende den exakta blandningen, även om alla verkar vara överens om den ovanligt höga andelen chardonnay. Jancis Robinson skriver exempelvis 54 % pinot noir och 46 % chardonnay medan Antonio Galloni anger 55 % chardonnay och 45 % pinot noir i vissa texter och 52/48 i andra…

 

Doft: Mogen och kryddig doft med sherrytoner och tydlig sälta. Inslag av bokna äpplen, torkad aprikos, lakrits, nougat, mjölkchoklad, salted caramel, svamp och lite kanel.

 

Smak: Mogen, frisk och komplex smak med påtaglig sälta. Bokna äpplen och söt lime får sällskap av gräddkola, svamp och skogsbärsyoghurt. Fin koncentration.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: ?

 

Mina intryck av andra årgångar av Cristal (med länkar till resp inlägg):

1996: 93 (2017-07-08)

1997: 96 (2019-05-04)

1999: 94 (2017-03-23)

2000: 91(+) (2019-05-04)

2004: 91 (2018-04-06)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar