Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 april 2021

2010 Emmanuel Brochet Les Hauts Chardonnays

(100 % chardonnay)

 

11 november 2020 (Sturehof i Stockholm)

 


 

Les Hauts Chardonnays, eller Haut Chardonnay som den kallades i de första årgångarna, görs på druvor från den övre delen av Emmanuel Brochets innehav i den sluttande vingården Le Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds. Det handlar om en 0,34 hektar liten plätt med chardonnay som planterades 1962 och i den här årgången räckte skörden till 1230 flaskor. Champagnen fick ett års lagring på fat och sju år på flaska innan den degorgerades och fick en dosage på 2 g/l.

 

Det här är fortfarande en relativt ung champagne, men den är otroligt charmig direkt från start! Den känns dock något oförlöst och bör helt klart vinna på tre-fyra års extra lagring.

 


 

Doft: Fruktig, något parfymerad och något kryddig doft med lätt oxiderade toner och viss sälta. Inslag av gröna äpplen, jäst, lemoncurd, krita, kiwi, krusbär, gröna vingummin, regnvåt asfalt och gräddkola.

 

Smak: Mycket frisk, fruktig och mycket torr. Golden Delicious och citron möter mandarin och vit persika. Hygglig intensitet, men något oförlöst.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2024-2029

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2006: 89 (2020-09-11)

2009: 87 (2019-09-24)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar